صنعت فلزات اساسی، انرژی‌بر ترین صنعت بورسی-راهبرد معاصر

صنعت فلزات اساسی، انرژی‌بر ترین صنعت بورسی

صنعت فلزات اساسی با ۴۸ درصد مصرف، بیشترین سهم از مصرف ریالی انرژی را در بین صنایع بورسی داراست.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 28
کد خبر: ۲۵۵۶۹۸

به گزارش راهبرد معاصر، گزارش‌های ارایه شده از سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد صنعت فلزات اساسی با 48 درصد مصرف، بیشترین سهم از مصرف ریالی انرژی (گاز، آب، برق، بخار، مازوت و گازوئیل) را در بین صنایع بورسی به خود اختصاص داد.

 

این گزارش در خصوص میزان مصرف ریالی حامل‌های انرژی، نشان‌دهنده آن است که بالاترین هزینه انرژی برق در تیر ماه به صنعت فلزات اساسی تعلق داشت، به گونه‌ای که میزان مصرف ریالی حامل‌های انرژی در صنعت فلزات اساسی، 61 هزار میلیارد ریال و مصرف برق آن رقمی حدود 30 هزار میلیارد ریال بود.

 

همچنین بیشترین مصرف مقداری برق به صنعت فلزات اساسی و کمترین میزان مصرف آن به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد، با این وجود میزان مصرف انرژی برق فلزات اساسی در تیر ماه به دلیل فرارسیدن فصل تابستان و خاموشی‌های برنامه ریزی شده جهت مدیریت انرژی مصرف برق حدود 24 درصد نسبت به خرداد ماه کاهش داشت.

 

سه شرکت پرمصرف برق

طبق آمار موجود، سه شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، شرکت آلومینیون ایران (فایرا) و ملی صنایع مس ایران (فملی) بیشترین سهم مصرف برق صنایع را در تیر ماه به خود اختصاص دادند، میزان تولید آنها به ترتیب 730، 130 و 23 هزار تن و میزان مصرف برق شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فایرا و فملی 821، 210 و 187 هزار مگاوات ساعت اعلام شد.

 

شرکت‌هایی مانند معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)، ذوب آهن اصفهان (ذوب)، فولاد خوزستان (فخوز)، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل)، شرکت جهان فولاد سیرجان (فجهان) و فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) جز شرکت‌های پرمصرف برق در تیر ماه بوده‌اند.

 

هم‌چنین براساس ارزیابی های انجام شده، نرخ و مصرف انرژی برق صنعت فلزات اساسی از یک میلیون مگاوات ساعت در فروردین 1402 به حدود یک میلیون و 500 هزار مگاوات ساعت در تیر 1403 رسید، نرخ مصرفی در این صنعت و در برهه زمانی اعلام شده از 5 میلیون ریال در هر مگاوات ساعت به حدود 13 میلیون ریال در هر مگاوات ساعت رسید./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار